9 november - 20 år sedan murens fall

Som ni kanske vet så är jag väldigt intresserad av Berlin som stad och dess historia. Framför allt under andra världskriget. Jag föll som en fura för staden då jag åkte dit med min familj för två år sedan och jag vet att jag en dag kommer att bosätta mig där, om det så är för en kortare eller längre tid.

Här kommer i alla fall lite information som jag sammanfattat ifrån wikipedias hemsida.

Berlin blev under 50-talet uppdelat i två delar, Väst och Öst. Den västra sidan var avskilt ifrån Östtysklands mark, och gränsen till östberlin var obevakad och öppen. Det resulterade till att fler och fler flyktingar sökte sig till västberlin, för att sedan söka sig vidare till resten av europe - vilket var en stor förlust för östberlin.

I östberlin fanns mer möjligheter till att studera, men västberlin var rikare och det fanns fler jobb att erbjuda. Många pendlade till västberlin, och studenter sökte sig dit efter sin utbildning.

För att förhindra medborgarna att lämna Östtyskland beslutade kommunistregimen till sist att uppföra en mur.
Berlinmuren börjades att byggas den natten mellan den 12 och 13 augusti 1961. Arbetarna var östtyska soldater, poliser och arbetare.  Många byggnader intill muren på den östtyska sidan revs, eftersom den östtyska regimen ville ha en öppen yta på något hundratal meters bredd framför muren för att lättare bevaka gränsen. Omkring muren fanns det diken, minor, vakttorn och bunkrar. Muren mättes till 43km lång. Muren gick runt hela västberlin, som alltså var helt omkringat.

Flyktförsök
Mellan 1949 och 1961 hade 2,7 miljoner människor flytt över gränsen från Öst- till Västberlin. Den över två meter höga betongmuren fungerade bra som en flyktingspärr. Omkring 5000 människor lyckades rymma till väst efter 1961 och av dessa var 574st gränsvakter.

Många försökte fly ifrån östberlin till väst. Många försökte gräva tunnlar under muren som kom upp på andra sidan, medan andra försökte bygga bilar där man byggde in personer i bilen.

Den siste som sköts ihjäl under ett försök att fly över muren var Chris Gueffroy i februari 1989.


Jag fotade av ett foto på ett museum. En kvinna försöker ta sig igenom gränsen med hjälp av två resväskor.

Berlinmurens fall
Under hösten 1989 flydde flera hundra tusen östtyskar tillbaka till Tyskland via Ungern, Prag och Warszawa. Demostrationer för demokrati utbröt i flera östtyska städer. Den östtyska regimen var pressad och hade svårt att hantera situationen.


foto: google

Detta ledde till att muren föll på kvällen den 9 november 1989. Den öppnades för fri passage då. Samtidigt öppnades stängslet mellan Västtyskland och Östtyskland för fri passage. Tiotusentals östtyskar begav sig till gränskontrollerna och vakterna som saknade direktiv släppte förbi dem kl 23.30.

Berlinmurens fall var, i många ögon, en av de största händelserna i Europas historia efter andra världskriget, och 1989 brukar klassas som ett "historiskt årtal".

foto: Jag

Tre delar av muren står idag kvar i Berlin, och streck och ränder är uppmålade, alternativt satta i gatsten, genom och runt hela staden längs med de gamla gränserna där muren gick.


foto: jag


Okej, detta inlägg blev inte riktigt så bra som jag tänkt det, men jag hoppas det gett er lite tankar och funderingar i alla fall. Åååh, jag vill tillbaka till Berlin - snart.






Kommentarer
Postat av: Elin

Jag vill också se berlin. Se det ordentligt i några dagar ;)

2009-11-19 @ 20:20:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0