Red riding hood.




Jag och Elin såg Red riding hood på bio igår. Jag hade inte så höga förväntningar och blev ganska positivt överraskad, trots att vi båda satt och vred oss ganska flitigt under första halvan av filmen.

I denna versionen av den populära folksagan så bor hon i en liten by, som hemsöks av en varulv. För att få hjälp med att röja undan varjen kallas fader Solomon in för att förgöra den.

En av mina absoluta favoritskådisar, Gary Oldman, spelar Solomon. Och han gör det inte jätte bra. Blev ganska besviken på hans insats i filmen faktiskt. Den kändes mer eller mindre framtvingad, vilket är så synd.

Och varulven. Jag har aldrig varit någon varulvar fan, jag har alltid, alltid stått på vampyrernas sida. Jag håller fortfarande fast vid min åsikt, men då jag fick reda på att det skulle vara en varulv med i filmen stönade jag högt. Det är lätt att få varulvar att se hemska ut (tänker främst på Professor Lupin i Harry Potter filmerna, så ful!). Men denna varulven lyckades dom verkligen med. Den var riktigt, riktigt snygg. Påminde lite om Fenrisulven, och under filmens gång så började jag fundera på om det pratats om att göra en film om den, eller om jag bara drömt det?

Catherine Hardwicke (som också regisserat Tretton, Lords of Dogtown och första Twilightfilmen) har regisserat denna filmen och jag gillar verkligen hennes bildseende. Hon har hittat fantastiska skogsmiljöer och filmen är fantastiskt filmad.

Helt okej film faktiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0