Mina ögon rinner

Jag sov så fruktansvärt dåligt så mina ögon rinner. Det ser ut som att jag sitter och gråter. Jag drömde att några i min närhet dog (inget ovanligt i sig) men det var så äckligt verkligt, och när jag kände ett par händer runt min egna hals så vaknade jag och kippade efter andan och grät.

Hittade detta på wikipedia:
Mara
kallades åtminstone förr en känsla av kvävning, beklämning eller tryckande tyngd över bröstet, som uppkommer i sömnen. Den medför ofta ett häftigt uppvaknande med ängslan och oro. Orsakerna kan vara många, ibland allvarliga, såsom hjärtsjukdomar, matsmältningsrubbningar, men ibland kan symptomet vara rent stressrelaterat och sågs t ex förr som ett uttryck för det man kallade neurasteni.)


. photo

Jag har väl egentligen inte sömnproblem, för jag vaknar inte så ofta längre, men jag känner mig inte utvilad när jag väl vaknar och går upp.

Jag har som sagt haft återkommande mardrömmar sedan jag var femton, och har många gånger fått förklarat för mig vad mina drömmar kan betyda, men det hjälper mig inte att bli av med dom..

Jag hittade en sida på nätet som beskrev vad som kan ligga bakom mardrömmar..

Faktorer som ligger bakom mardrömmar

  • Vissa sjukdomar, som feber, eller mediciner kan trigga en mardröm.
  • Traumatiska händelser som skada, dödsfall i familjen, att bli utsatt för våldsbrott etc. är också en vanlig bakomliggande orsak.
  • Oro och farhågor eller stress är vanliga orsaker till mardrömmar.
  • Sigmund Freud hävdade att vi drömmer om de saker vårt undermedvetna fruktar eller åtrår, därför kan mardrömmarna och ångestdrömmar vara det undermedvetna som bubblar.
  • Vätskebrist kan också få igång mardrömmar, eller obehagliga drömmar på samma sätt som en uttorkad människa lider av obehagliga hallucinationer. Alkohol kan också orsaka mardrömmar, förmodligen för att det leder till just vätskebrist.

Hur botar man mardrömmar?

Det första steget är alltid att finna den underliggande orsaken till mardrömmarna. Har du börjat med en ny medicin, har det hänt något livsomvälvande i ditt liv som ett nytt jobb eller en flytt, är du stressad eller orolig för någonting som ligger i framtiden? Ofta räcker det att man identifierar källan till mardrömmarna för att de ska försvinna. I mer extrema fall finns det hjälp att få, som till exempel kognitiv terapi.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0