"Sometimes I am two people. Johnny is the nice one. Cash causes all the trouble. They fight."


"After about three lessons my voice teacher said, 'Don't take voice lessons.
Do it your way. You're a song stylist. Always do it your way.' "


Under 2007 var det nästan enbart en artist jag lyssnade på, och det var Johnny Cash. Få artister har påverkat mig så mycket som han. Jag var nästintill besatt ett tag. Mamma tröttnade på att åka bil med mig, eftersom jag alltid lyssnade på hans skivor. Många tröttnade. Det är sällan jag har sådana perioder. Att jag lyssnar och lyssnar på enbart en artist hur länge som helst. Många har svårt för countrymusik, och det hade jag också innan jag började lyssna på honom. Jag gillar hans texter, speciellt Folsom Prison Blues och San Quentin.

Jag satt och lyssnade på musik i mina krassa högtalare, och plötsligt så slumpade den fram "I Walk the line" och den låter är så underbar. Ni måste lyssna på den, och har ni aldrig hört den så skäms jag nästan för er (:

"Success is having to worry about every damn thing in the world, except money."

En dag ska jag tatuera in en låtrad på min vänstra handled. Ett par noter och texten I walk the line. Det har jag velat göra sen jag hörde den låten första gången. Men det får allt vänta ett bra tag. ska tatuera in en annan låtrad innan dess, men vad det är har jag inte sagt till någon, och det är fortfarande en hemlis (:

Några låtar ni borde höra:
Man in black
Cocaine Blues
Folsom Prison blues (Live på San Quentin)
I walk the line

Här kommer lite citat från Johnny Cash:

"Close the door on the past. You don't try to forget the mistakes, but you don't dwell on it. You don't let it have any of your energy, or any of your time, or any of your space."

"When God forgave me, I figured I'd better do it too."

"Children, all your life, you will be faced with a choice. You can choose love or hate... I choose love."

"It makes me so mad that some people underestimate the wisdom and energy of young people. All because they don't look the way older folks think they should look. I'm working on a song about it. Maybe some of those closed minded people will realize long hair and tattoos don't mean they should be ignored. Close minded people are part of what's wrong with this world."

"You miss a lot of opportunities by making mistakes, but that's part of it: knowing that you're not shut out forever, and that there's a goal you still can reach."

"I'd like to wear a rainbow every day, and tell the world that everything is o.k. But I'll try to carry off a little darkness on my back. Until things are brighter, I'm the Man in Black."

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag har inte lyssnat mycket på honom alls, men jag får ge det en chans. En man med så många bra texter och citat måste nästan vara värd att lyssnas på.

2009-02-20 @ 09:11:45
URL: http://nyckel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0