TOMS Shoes

Jag har tänkt skriva om detta ett tag nu, men det är först nu jag verkligen har fått tummen ur och gjort något åt det.



http://www.tomsshoes.com/
TOMS Shoes

är ett amerikanskt företag som grundades 2006 av Blake Mycoskie. Företaget designar och säljer enkla och eleganta skor i Argentine alpargata design. För varje par som säljs, så ges ett par skor bort till ett behövande barn.




Idén tycker jag är helt fantastisk bra! Jag läste en artikel om Blake Mycoskie härom veckan, där tidningen frågade honom om han hade ett ögonblick i hans karriär som han kom ihåg extra mycket. Han berättade om när han hade varit i ett fattig by, när de först delat ut skor till barn. Då hade ett par pojkar kommit fram till honom och tagit med honom till en liten gräsplätt för att spela fotboll. På gräsplätten låg det en massa glassplitter och annat vasst som man lätt kunde skadat sig på. Och det enda pojkarna sa till honom var: "Det kommer att bli mycket lättare att spela fotboll nu" och sen hade han varit med dom och spelat. Det var det största som hänt honom, berättade han och när jag läste det fick jag tårar i ögonen.

källa:
wikipedia
tomshoesblog.com

Jag älskar människor som inte gör saker för pengar, utan gör saker för hjälpa andra, och för att visa att det finns folk som bryr sig. Vi är otroligt bortskämda här i Sverige, och värdesätter inte saker lika mycket. Det tycker jag är fruktansvärt synd och samtidigt väldigt fel. Jag tänker väldigt mycket och väldigt ofta. "Förtjänar jag verkligen det här?", "Varför föddes just jag i ett I-land?" osv, osv. Förr tog jag på mig skulden och mådde jätte, jätte dåligt. Men idag har jag insett att det inte är mitt fel att jag är född i ett rikt land. Att jag har en familj och vänner som bryr sig om mig.

Jag har ett fadderbarn och har haft det sedan 2005. Han kommer ifrån Colombia, och han ska fylla åtta år nu i september. Jag ger en liten summa pengar i månaden. För mig är det inte så mycket, men jag hade gett mer om jag hade haft råd, men det är i alla fall något. Jag vet att mina pengar kommer väl till hands och det känns väldigt bra. Alla brev och teckningar som jag får, som visar hur tacksamma dom är för att jag finns och tänker på dom gör väldigt, väldigt mycket. Jag skulle vilja göra så himla mycket mer, men just nu går det inte.

Det är därför som jag är så tacksam över att människor som Blake finns, som jobbar på att göra jorden till en bättre plats.

Kommentarer
Postat av: Sheriilyn

Jag skulle också verkligen vilja ha ett fadderbarn eller flera rättare sagt. Men jag har knappt råd med mat åt mig själv så det är omöjligt för tillfället. Jag har också funderat i flera år på att adoptera barn. Det finns så otroligt många barn ute i världen som inte har några föräldrar. Jag har tänkt runt mig själv över alla orättvisor, så jag har varit tvungen att sluta kolla på nyheterna. Man känner sig så otroligt maktlös.



Svar: Nej, man har ju trots allt fastnat för sin blogg. :)

Självklart <3

2009-07-23 @ 14:20:40
URL: http://sheriilyn.webblogg.se/
Postat av: Mimi

åh espandrilos! har två par, mycket snygga. och så fin text du har skrivit.

2009-07-23 @ 14:58:12
URL: http://starringmariam.blogg.se/
Postat av: Soffy - Tokio Hotel <3

Japp jag godkänner alla kommentarer - undantag om någon verkligen vill va anonym ^^



Slutdatum är inte helt bestämt eftersom jag nu inte är hemma och inte vet exakt när jag kommer hem och kan inte fixa fram t-shirten förens jag är hemma ;) Men kanske ett par veckor :P

2009-07-23 @ 16:21:20
URL: http://schwarz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0