Bologna, 6-11 januari 2009 (del 1)

6e januari, tisdag.
Åkte tidigt på morgonen mot flygplatsen. Det var relativt dött i bilen, då Elin och Viktor somnade (: Incheckningen gick smidigt och vi kom in till gaten. Vi ställde oss i kö (Italienarna hade bildat kö, och då det inte är någon nummer på biljetterna med Ryan Air så fick vi också lov att ställa oss i kö).

Planet var två timmar försenat, och vårat humör dalade ganska rejält. Det var trångt och varmt i kön, och alla slog sig framåt för att komma ut genom dörrarna och ut till flyget. Efter många om och men kom vi till slut ombord på flyget. Flygvärdinnorna var otrevliga och killen som pratade i högtalarna hade munnen så nära mikrofonen att det inte gick att höra vad han sa.

 
fr. vänster: Jag och Viktor innan start, Tyskland, Moln, Elin och Viktor på bussen på flygplatsen, Vi på bussen mot Milano.

Flyget tog 2h och 20 minuter, och ifrån flygplatsen utanför Bergamo så tog vi buss in till Milano. Vi hade ingen aning om vilket tåg vi skulle ta, så vi hoppade upp på första bästa tåg där det stod Bologna på skylten. Det resulterade i att vi fick betala en jävla massa pengar, eftersom det var en dyrare snabbtåg. En liten miss kan man väl säga. Jag var skit irriterad, eftersom det så klart var min idé att åka det tåget. Typiskt.

Vi kom fram till Bologna 21.35 och Lotta och GB mötte upp oss på stationen. Det var kul att se dom, och vi gick hem till deras lägenhet som dom delade med en massa andra personer. La oss tidigt, då alla var väldigt trötta.

7e januari, onsdag.
Blev väckta runt tio av Lotta som spelade Mozart på sitt piano. Hon spelade under vissa timmar, eftersom tanten på våningen under klagade på att hon spelade för ofta och höglkitt, eller vad det nu var.. Lotta var jävligt duktig i alla fall. Imponerande.

fr. v: vi gillar't, en k:a, Viktor indränkt i snö

Åt frukost (kakor - goda) och gick sen ut på stan. Det var sjukt mycket snö!! Spatserade runt en stund innan vi gick hem och käkade pizza - mumma.

8e januari, torsdag - FLORENS

Gick upp tidigt för att bege oss till florens. Vi förstod oss inte på biljettautomaterna på tågstationen, men lyckades ändå efter många om och men beställa tre biljetter. missde så klart tåget, eftersom det gick ifrån en plattform vi inte kunde hitta (!!). Vi gick hem till Lotta och åt lite mat. Insåg hur försenade vi var och sprang ner till tågstationen på 13 minuter. Vi höll på att missa det, och jag höll på att dö. Men vi hann med i sista stund. Konduktören var snäll och väntade in oss.

Första anblicken av florens var helt underbar. Jag älskade staden redan när vi klev ut på stationen. Så otroligt vacker, och jag kan bara drömma om hur det ser ut där på sommrarna. My god! Vi gick runt och letade efter The Dome - en stor kyrka. Det var gratis att gå in där (hoppas vi) så vi gick in. Maffigt. Inte lika maffigt som Notre Dame i Paris dock, men ändå vackert. Jag filmade en mycket oseriös film, som ligger här under. Den blev skitmörk, men.. ja.



Frösökte ta fina kort, men har ingen stativ (eller en bra kamera) så det blev inga höjdarkort.
Nåja, vi gick runt och kollade lite på stan och letade restauranger. Hittade en till okej pris och åt världens godaste lasagne. Satan vad god den var, det går inte ens att beskriva med ord.. Nom nom! Till efterrätt så delade jag och Elin på En Banana Split. Även den sjukt god <3

På tåget hem var elin övertrött. Hon citerade galenskaparna. Det roliga är att hon verkar as packad. Det är hon inte:


På tåget hem höll vi på att missa bytet i Prato. Tur att Elin var på hugget och hade någorlunda koll på vart vi var. Vi fick springa av tåget. Men hann i alla fall av, och hann med tåget vi skulle byta till. Väl hemma hos Lotta igen så drack vi lite och körde lite Poker. Jag vann faktiskt två stick, ganska otippat (:


fr. v: mina pingvinsockar som räddade mina fötter i kylan, viktor och elin diskuterar något, jag och elin fånar oss

 Gissa vad det första jag tänkte på var när jag vi stannade på denna stationen?,

 
the dome, domen, utfyllnad, världens smalaste dörr, utsikt över en flod.

Nu orkar jag inte fixa mer, fortsättningen kommer inom de närmaste dagarna. Nu är Gökboet snart slut, och jag ska gå och lägga mig. Fylla på pengar på mobilen, och kolla bussar ut till Elmia.

God natt, küss


Kommentarer
Postat av: Andrea

oh cool!! it looks like you had fun!

2009-01-16 @ 13:59:34
URL: http://www.andreakm.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0