Jag heter Sofia

.. och jag är mitt uppe i ett försök att komma underfund med vad jag vill göra med mitt liv. Just nu lutar det åt två håll.

Håll ett:
Att jag i höst börjar plugga Grafisk Design och Webbutveckling i Jönköping. Utbildningen är två år, och det är inte så lång tid, egentligen. Men när jag är klar med den är jag tjugotvå år gammal.

Håll två:
Att jag i höst tar mitt pick och pack och drar huvudstupa till London, möjligheternas stad. Bosätter mig där i några månader, skaffar ett jobb, och förhoppningsvis träffar nya människor.

Jönköping
+
¤ Jag får äntligen flytta hemifrån, och bosätta mig i en trevlig och mysig stad.
¤ Jag har nära till min familj och mina vänner, och de har råd att åka och hälsa på mig
¤ Jag kan språket utan och innan
¤ går jag utbildningen kan jag söka en grafisk design utbildning i London och fortsätta att jobba med just grafisk design.

-
¤ stannar jag så skjuter jag upp ännu en dröm jag har haft i flera år.
¤ när jag är klar med utbildningen kommer jag kanske fastna i Sverige
¤ Jag är inte riktigt säker på om det är grafisk design jag vill arbeta med, och i så fall kastar jag ju bort två värdefulla år i mitt liv.

London
+
¤ Jag får ordentligt med miljöombyte
¤ Jag får erfarenhet och lär mig behärska det engelska språket
¤ Jag får träffa nya intressanta människor
¤ Jag kan få jobb på en bar/pub/restaurang/café utan erfarenhet och kan då få lära mig serviceyrket ifrån grunden.
¤ Åker jag ensam MÅSTE jag ta kontakt med människor, och kommer därför komma över min rädsla för det.

-
¤ jag är egentligen livrädd för att åka iväg
¤ jag kommer inte våga prata, och kommer inte förstå vad dom säger (de första veckorna, hoppas jag bara)
¤ får jag inget jobb, så står jag där utan att känna någon, och utan någon.
¤ min familj och mina vänner kommer befinna sig tre timmar bort med flyg, och de kommer inte har råd att hälsa på mig lika ofta.
¤ det är inte säkert att jag får ledigt (om jag har jobb) när jag och elin ska till prag, och då kanske jag får ställa in resan.
¤ jag är rädd för att prata med främmande människor.

Men jag måste komma över mina rädslor, inte sant?
Den här bloggen ska inte vara en blogg där jag klagar över mina psykiska problem (det har jag min andre blogg och helgon.net till), det här ska vara en blogg om någon som är på väg någonstans, men som inte riktigt kan bestämma sig för vart hon ska hamna. Jag hoppas att jag med denna bloggen själv kan se mina framsteg, vart jag än hamnar. Hamnar jag i London kommer jag även att skriva på Resedagboken.com, där jag håller till så gott som dagligen. Önska mig Lycka Till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0